Even geduld a.u.b...
Even geduld a.u.b...

HET EUROPESE BANDENLABEL

Vanaf 1 november 2012 geldt een nieuw Europees bandenlabel. Dit is verplicht voor alle, vanaf 1 juli 2012 nieuw gefabriceerde banden.

De daadwerkelijke brandstofbesparing en veiligheid op de weg hangen nauw samen met het rijgedrag van de bestuurder en met name met de volgende 3 factoren:

  • een milieuvriendelijk rijgedrag kan het brandstofverbruik aanzienlijk verminderen,
  • de bandspanning zou regelmatig gecontroleerd moeten worden om de prestaties op het gebied van grip op een nat wegdek en brandstofefficiëntie optimaal te houden,
  • de veiligheidsafstanden zouden altijd stipt in acht genomen moeten worden.

A. Waar bestaat dit uit?

Hiermee beschikt de consument over transparante informatie over het brandstofverbruik, de veiligheidskenmerken op een nat wegdek en de door de te koop aangeboden band veroorzaakte geluidshinder.

B. Hoe moet deze informatie gelezen worden?

1. Minder brandstofverbruik en uitstoot van CO² :

Het geeft het niveau van de rolweerstand aan, de notering varieert van A (meest zuinig) tot G (minst zuinig).
De brandstofbesparingen die per jaar worden bereikt met de beste band in vergelijking tot de slechtste band zijn ongeveer 90 liter. Over de gehele levensduur van de band komen de brandstofbesparingen ongeveer overeen met vijf keer voltanken (d.w.z. 240 liter voor een gemiddeld verbruik van 7 liter per 100 km en een jaarlijks aantal kilometers geschat op 15 000 km, en voor een levensduur van de band van 40 000 km).
Basiswaarde notering.

2. Grip op een nat wegdek:

Het geeft de remprestaties aan op een nat wegdek, de notering varieert van A (kortste remweg) tot G (langste remweg).
Dit criterium wordt berekend over het vermogen van de band een met 80km/u rijdend voertuig tot stilstand te brengen.
Het verschil tussen iedere trap komt overeen met de lengte van een tot twee auto's (ofwel ca. 3 tot 6 meter). De remweg neemt aanzienlijk toe voor banden met een hoge notering.
Niet gemeten: vanaf 01/11/2014 worden F en G banden niet meer in de EU op de markt gebracht.

3. Uitwendig geluid van de band:

Het geeft het door de band geproduceerde geluid aan, dat aan de buitenkant van het voertuig gemeten is. Deze notering wordt uitgedrukt d.m.v. twee waarden.

  • De Golven: 1 tot 3 volle staven.
  • Het geluidsniveau dat overeen komt met deze golven.

Op dit moment is de Europese norm 3 volle staven en de berekening vindt plaats op deze basis. Vanaf 2016 is de norm 2 volle staven (ofwel ca. 3 decibel (dB) onder de huidige norm).
De verwachtingen van deze notering:

  • Het technische fabricageniveau van de banden blijven verhogen en op die manier trachten de kwaliteit van de producten nog meer te verbeteren.
  • De consument begeleiden bij zijn keuze en aankoop van banden.

LET OP:

Het EUROPESE LABEL omvat niet alle elementen en criteria die de doelmatigheid van een product bepalen. Sommige, zoals de remweg op een droog wegdek, de weerstand bij aquaplaning, het inwendige geluid en de wegligging in een bocht worden niet vermeld op deze nieuwe etikettering.
Om die reden vormen deze elementen een aanvulling op de bandennotering van de klanten van Pneus Online die u kunt vinden op de beschrijving van de gewenste band.

C. Uitzonderingen:

De volgende banden zijn uitgezonderd van de notering:

  • Motorbanden
  • Quadbanden
  • Gecoverde banden
  • Professionele offroad banden.
  • Banden die uitsluitend ontwikkeld zijn voor montage op voertuigen die voor 1 oktober 1990 van een kenteken voorzien werden.
  • T-reservebanden bestemd voor een tijdelijk gebruik.
  • Banden voor een snelheidscategorie onder 80 km/u.
  • Banden voor velgen met een nominale diameter van maximaal 254 mm (10 inch) of minimaal 635 mm (25 inch)
  • Banden met voorzieningen ter bevordering van de trekkracht (zoals spijkerbanden).
  • Banden die uitsluitend ontwikkeld zijn voor montage op uitsluitend voor wedstrijden bedoelde voertuigen.

Meer informatie: http://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/?uri=CELEX:32009R1222

Zoeken
Autobanden