Even geduld a.u.b...
Even geduld a.u.b...

Bandengripwijzer Motor

Van alle motorband kenmerken is grip de belangrijkste; die bepaalt de capaciteit van een band om sterk te kunnen remmen zonder de wielen te blokkeren, het vermogen te kunnen verhogen zonder los te komen en bochten te nemen en van richting te veranderen zonder te slippen. Anders gezegd, het staat synoniem voor veiligheid.

De specifieke grip van een band hangt af van twee belangrijke factoren:

De chemische samenstelling

Deze samenstelling heeft natuurlijk als hoofdbestanddeel rubber, maar bevat ook een aantal andere componenten of chemische elementen zoals silicium bij voorbeeld. De exacte samenstelling van banden is uiteraard een fabrieksgeheim dat zorgvuldig wordt bewaard door de fabrikanten.

Men spreekt over het algemeen van "zacht rubber" en van "hard rubber" om de grip van banden te onderscheiden. Zacht rubber biedt wezenlijk meer grip dan hard rubber.

De temperatuur

Bij elke band, en dus bij elke chemische samenstelling hoort een temperatuursmarge voor een optimaal functioneren. Elke band biedt maximale grip bij een bepaalde temperatuur, of een gegeven temperatuursmarge. De grip neemt toe met de temperatuur van een band tot maximale grip om vervolgens te verslechteren (vaak tegelijkertijd met de band zelf) als de temperatuur blijft stijgen.

De temperatuur van een band neemt toe afhankelijk van de mechanische belasting waaraan die is onderworpen: rijden, accelereren, remmen, bochten nemen, zijn allemaal bewegingen die ervoor zorgen dat de temperatuur van de band toeneemt. Over het algemeen bereiken zachte banden een hogere bedrijfstemperatuur dan een band van hard rubber en de temperatuurstijging duurt langer.

Behalve voor de specifieke grip die wordt geboden door elk model band bij een gegeven temperatuur, is het goed te weten dat de grip ook afhangt van het contactoppervlak met de grond en de staat van het wegdek waarop wordt gereden. Hoe groter het contactoppervlak tussen de band en het wegdek, hoe beter de grip. Bij een gelijke bandbreedte biedt een band zonder profiel of met weinig profiel dus een betere grip dan een band met veel profiel. Maar dat geldt alleen voor op een droog wegdek.

Op een nat wegdek is het namelijk zo dat een groot formaat band met weinig profiel veel sneller het risico loopt van aquaplaning. Het fenomeen aquaplaning is het verlies van grip van de band met de weg. Een tot nul beperkt contactoppervlak komt overeen met een grip die is gereduceerd tot nul. De rol van het profiel is het lozen van water om te voorkomen dat er aan de voorzijde van de band een stroom ontstaat waardoor aquaplaning optreedt.

Wat moet niet worden vergeten op het moment van het kiezen van een band?

Elk type band heeft een specialiteit. Het gebruik en de gebruiksvoorwaarden moeten worden vastgesteld om de juiste band te kunnen kiezen.

Bijvoorbeeld: een "sportband" zal niet per se een band zijn die de beste grip levert als de motor hoofdzakelijk wordt gebruikt voor korte stadsritten in een nat en koud klimaat. Al biedt de "sportband" theoretisch maximale grip die veel hoger is dan die van een klassieke band, hij zal nooit in de gelegenheid zijn deze maximale grip aan te tonen omdat hij niet zijn maximale bedrijfstemperatuur zal bereiken tijdens de korte stadstrajecten.

Met een "sportband" bestaat het gevaar voor aquaplaning op een nat wegdek door het relatieve gebrek aan profiel. Voor een dergelijk gebruik is een "klassieke" band beter geschikt. Door een vrij lage bedrijfstemperatuur die snel wordt bereikt, functioneert deze band binnen zijn optimale temperatuursmarge en biedt dus meer grip dan een "koude" sportband. Daarnaast wordt het gevaar voor aquaplaning verminderd door de omvang van de profielen.

Zoeken
Motorbanden